Friday, July 29, 2011

Andai Ini Kali Terakhir..

Ahlan Wasahlan..Marhaban Ya Ramadhan..
Ramadhan bakal menjenguk kita sehari dua lagi.. Membawa janji pasti akan berkah dan rahmah serta keampunan dari Allah swt kepada mereka yang sedar dan berusaha untuk menerima tawaran ini. 
Andainya ini Ramadhan terakhir untuk kita.. agaknya apa yang akan kita lakukan..? 
Didalamnya ada satu malam yang  dijanjikan kebaikan lebih dari seribu bulan..

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra: Bahwa sesungguhnya Rasulullah saw. pernah bersabda : Ketika datang bulan Ramadhan: Sungguh telah datang kepadamu bulan yang penuh berkat, diwajibkan atas kamu untuk puasa, dalam bulan ini pintu Jannah dibuka, pintu neraka ditutup, syaitan dibelenggu. Dalam bulan ini ada suatu malam yang nilainya sama dengan seribu bulan, maka barangsiapa diharamkan kebaikannya ( tidak beramal baik didalamnya), sungguh telah diharamkan (tidak mendapat kebaikan di bulan lain seperti di bulan ini). ( HR. Ahmad, Nasai dan Baihaqy. Hadits Shahih Ligwahairihi).

Diriwayatkan dari Abdullah bin Amru, bahwa sesungguhnya Nabi saw. telah bersabda: puasa dan Qur'an itu memintakan syafa’at seseorang hamba di hari Kiamat nanti. puasa berkata : Wahai Rabbku,aku telah mencegah dia memakan makanan dan menyalurkan syahwatnya di siang hari, maka berilah aku hak untuk memintakan syafa'at baginya. Dan berkata pula AL-Qur'an : Wahai Rabbku aku telah mencegah dia tidur di malam hari ( karena membacaku ), maka berilah aku hak untuk memintakan syafaat baginya. Maka keduanya diberi hak untuk memmintakan syafaat." ( H.R. Ahmad, Hadits Hasan).

Seribu bulan = 83 tahun..
Umur kita = agak-agak kalau umur panjang.. mungkin mencecah >60, 75< 
Hanya dengan satu bulan ini kita dijanjikan.. rahmat, keampunan dan pembebasan dari api neraka..
Hanya dengan satu bulan ini kita boleh menampal lompong yang koyak rabak hasil kealpaan, kelalaian, kelekaan kita melayan nafsu selama 11 bulan yang lalu ataupun selama mana kita masih bernyawa hingga hari ini.. 
Hanya dalam 1 bulan ini kita dijanjikan dengan syafaat dan yang paling utama ialah kelayakan mendiami Jannah dan memasukinya melalui pintu bernama 'Rayyaan"..

Ya Allah, berilah kami kekuatan untuk memanfaatkan tawaranMu yang Maha Hebat ini..
Kekuatan untuk beramal disepanjang bulan Ramadhan ini..
Kami amat-amat  perlukan KeampunanMu..
Perlukan RahmatMu,
Dan kami sesungguhnya tidak sanggup menahan siksa api nerakaMu..
Dengarkanlah dan Perkenanlah Ya Allah..Ameen..

Andailah ini Ramadhan kita yang terakhir.. 
Agak-agaknya apa yang kita lakukan..?


 

No comments:

Post a Comment

Search This Blog